"Speel je geschiedenis": een nieuwe geschiedenismethode
Motto: Van het boek naar de spelvloer, leren door doen.
De gewone geschiedenis les, vanuit een boek verduidelijkt met plaatjes en filmpjes. Meestal heeft het geen verbinding met hun zelf en hun situatie en de feiten staan er vaak zonder context/verhaal. Dit maakt het erg lastig om de geschiedenis stof te onthouden.
Theaterlessen bij de geschiedenisstof, lesstofvervangend en vakoverstijgend
Bij de methode "Speel je geschiedenis"zijn theaterlessen ontwikkeld om de geschiedenislessen op een andere manier aan de leerlingen te leren. De methode is lesstof vervangend en vakoverstijgend. De vakken geschiedenis en theater worden verbonden. Ze begrijpen door er zelf theatrale opdrachten mee te doen de lesstof beter en dieper dan vanuit en lesboek.
Theatervaardigheden, sociale vaardigheden, persoonlijke vaardigheden
De leerlingen ontwikkelen via deze methode ook hun theatervaardigheden en hun sociale vaardigheden. De sociale vaardigheden worden als vanzelf ingezet/geoefend bij bijvoorbeeld het samen maken van scene's. Door de theateropdrachten gaan leerlingen ook werken aan concentratie, inzetten van emoties bij spel etc. Leerlingen werken zo ook aan hun persoonlijke ontwikkeling.
Methode en de werkvloer
De methode is ontwikkeld in samenwerking met leerkrachten van de basisschool. De methode is ingezet op de werkvloer en de methode is uitgebreid getest en doorontwikkeld op de basisschool.
Voor de methode 'Speel je geschiedenis' is een training voor leerkrachten ontwikkeld. De leerkrachten van de verschillende groepen krijgen instructie.
Interesse?
Neem contact op met info@leshuisvanhetnoorden.nl